- Text
- Komp år
- 2002
- Besättning
- 2 kanal eller 8 kanal
- Durata
- 5 min 12 sek
- Uruppförande
- 2002
- Ort
- KMH, Stockholm
- Framförd av
- tape/tonsättaren
- Förlag
- tonsättaren
Hela stycket bygger på en 8 sekundersvissling från en kille i Etiopien.
(Jag var där en månad 1996/1997 och hälsade på mina föräldrar som återigen arbetade där)
Mitt under en sång, börjar han plötsligt att vissla en bit!
Enkelt kan sägas att stycket består av 4 stämmor SATB,
där den sk tenorstämman utgör originalet.
S och A är upptransponerade, B är nedtransponerad.
Samtliga transponerade så att samklangen blir pentatonik.
Varje stämma ligger olika mycket förskjutet – en slags tät kanon.
De fyra stämmorna sitter ihop i par, vilket ger 4 x 2 stämmor.
En av varje parstämma är sedan individuellt transponerad korta sekvenser.
Detta är gjort utifrån min intuition och mina öron.
Stämmornas insatsordning är:
1. Bas
2. Alt
3. Sopran
4. Tenor – det är denna som ligger kvar i slutet.
Namnet What a day, what a day! kom sig av den ständigt återkommande rytmen, som finns i stycket, samt att jag tycker att det är ett livsbejakande, positivt stycke.
Vilken dag, vilken dag!
(Det vill säga en underbar dag!)